خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» راهکارهای رسیدن به آرامش ذهن

راهکارهای رسیدن به آرامش ذهن

آرامش ذهن

به طور کلی، درگیری های ذهنی یکی از عوامل تاثیرگذار در سلب آرامش افراد محسوب می شود. در بسیاری از مواقع هنگامی که افراد برای استراحت به رختخواب می روند، هجوم افکار مختلف و گوناگون به ذهن، از استراحت و آرامش آنها جلوگیری به عمل می آورد. از سوی دیگر، اهمیت ندادن به این افکار با گذشت زمان علاوه بر تحت شعاع قرار دادن زندگی، آرامش و آسایش را از وجود افراد دور می سازد. بر همین اساس، استفاده از راهکارهای مؤثر و تاثیرگذار برای آرامش ذهن و روان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

تکنیک ها و شیوه های دستیابی به آرامش ذهن

به طور کلی، افکار مختلف و بی پایان جزئی لاینفک و اجتناب ناپذیر از وجود انسان به شمار می روند. از طرف دیگر، با انجام تکنیک های ساده و آسان علاوه بر در اختیار گرفتن و کنترل ذهن، میتوان آرامش از دست رفته خود را بازیافت. این تکنیک ها برای آرام سازی ذهن و جهت دادن به افکار برای پیشرفت کردن تاثیر بسزایی برجای می گذارند. در ادامه به بررسی برخی از این تکنیک های مهم می پردازیم.

مدیتیشن

بدون تردید، یکی از اولین راهکارها برای رسیدن به آرامش ذهن، مدیتیشن یا مراقبه می باشد. مراقبه به عنوان یکی از فنون تسلط بر ذهن، در افزایش توجه و تمرکز بسیار مؤثر و تاثیرگذار است. به طور کلی، مدیتیشن در انواع و روش های مختلف انجام می پذیرد. وجه مشترک همه این روش ها دستیابی به آرامش ذهن و روان می باشد.

تنفس عمیق

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

از دیگر روش های کاربردی و مؤثر برای آرامش ذهن، میتوان به تنفس عمیق اشاره کرد. تنفس سطحی به علت عدم تامین اکسیژن مورد نیاز، سطح کارکرد و عملکرد بدن را کاهش می دهد. با استفاده از تنفس عمیق علاوه بر تقویت سلول های مغزی، میزان آرامش فرد افزایش پیدا می کند. همچنین این تکنیک در کاهش اضطراب و تنش نیز تاثیرات مطلوبی از خود برجای می گذارد. با استفاده از تکنیک های تنفسی، سطح عملکرد مغز افزایش می یابد.

نویسندگی

از جمله راهکارهای مؤثر برای رسیدن به آرامش و مقابله با تنش ها، به نویسندگی اختصاص پیدا می کند. نوشتن افکار منفی بر روی کاغذ، علاوه بر کاهش اثرات مخرب آن، تجربه یک احساس گذرا را در اختیار فرد قرار می دهد. بسیاری از روانشناسان از تکنیک نوشتن برای ایجاد آرامش و کاهش استرس مراجعان خود استفاده می نمایند.

زندگی در لحظه

بدون اغراق، ذهن انسان همواره درگیر گذشته و آینده می باشد. بر همین اساس، اجرای این تکنیک برای بسیاری امری سخت و دشوار تلقی می گردد. چراکه بخش مهمی از وجود هر فردی را گذشته و نگرانی از آینده در بر می گیرد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که برای زندگی در لحظه، به دست کشیدن از تلاش برای آینده و یا فراموش کردن گذشته نیازی نمی شود. بلکه رسیدن به این باور که نمیتوان گذشته را تغییر داد و آینده نیز هنوز از راه نرسیده، کفایت می کند. بر این اساس، غصه خوردن و نگرانی برای این موارد کاری بیهوده و عبث می باشد. ناگفته نماند که امروز و همین لحظه وجود دارد که در صورت عدم اهمیت قائل شدن به آن، به گذشته ای تلخ و ناراحت کننده تبدیل می گردد. از سوی دیگر، این امر در آینده نیز آرامش و آسایش فرد را سلب خواهد کرد.

ورزش

انجام فعالیت های ورزشی ضمن افزایش جریان گردش خون در بدن، مواد مغذی بیشتری را به مغز می رساند. از طرف دیگر، ورزش کردن با تحریک کردن سیستم عصبی، زمینه مناسب برای ترشح هورمون های شادی بخش را فراهم می آورد. بر همین اساس، فرد احساس آرامش و نشاط بیشتری را تجربه می نماید. در اینجا میتوان به جمله معروف «عقل سالم در بدن سالم است» اشاره نمود.

ارتباط با طبیعت

روی آوردن به طبیعت در نوازش روح و احساس آرامش بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشد. رفتن به مکان های سرسبز و سپری کردن اوقات فراغت خود در این فضاها، آرامش و شادابی قابل توجهی را برای افراد به ارمغان می آورد.

استفاده کمتر از فضای مجازی و تلویزیون

شایان ذکر است که ابزارهای ارتباطی نظیر فضای مجازی و تلویزیون، از مهمترین عوامل کنترل ذهن افراد محسوب می شوند. در بسیاری مواقع مواردی که متاثر از فضای مجازی و تلویزیون در اختیار افراد قرار می گیرد، با واقعیت و حقیقت بسیار تفاوت دارد. در نتیجه این امر نگرش و درک افراد از واقعیت تغییر کرده و ضمن برهم زدن آرامش، موجبات آشفتگی ذهن را مهیا می سازد. بی تردید، برای تجربه آرامش ذهنی بیشتر و حفظ کردن ارتباط خود با زندگی واقعی، کنترل و مدیریت این ابزارها بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند.  

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده