خرید از سراسر دنیا


» بهترین فیلم های ورزشی سینمای جهان

بهترین فیلم های ورزشی سینمای جهان

از جمله موضوعات جالب‌ توجه در سینمای دنیا، ورزش و ورزشکاران هستند. دنیایی که اگر برای مخاطبان بازتاب داده شود، گاهی حالت انگیزشی و گاهی حالت درام به خود خواهد گرفت. همچنین، برخی مواقع، اطلاعاتی جالب درباره ورزشکارانی بزرگ و مشهور مانند محمدعلی کلی در اختیار مخاطب قرار می دهد. فیلم های ورزشی و معرفی بهترین آثاری که در این ژانر جذاب ساخته شده‌اند، موضوع اصلی این مقاله است. فیلم‌ هایی که حتما ارزش یک بار تماشا را داشته و دیدنشان می‌تواند برای مخاطب به تجربه ای جذاب و ماندگار تبدیل شود. 

Hoop Dreams

مستند رویاهای حلقه، روایت زندگی دو بازیکن حرفه‌ای بسکتبال اِن‌بی‌اِی (NBA) است. در این مستند زیبا و جذاب تلاش‌ها و ماجراهای ویلیام گیتز و آرتور آگی، از دوران نوجوانی در دبیرستان، برای محقق‌کردن رویاهای خود، به تصویر کشیده می شود. آنها با وجود تمامی ناملایمات همواره به مسیر خود ادامه می دهند.

در این فیلم بسیار جذاب فقط رشد و بزرگ‌شدن این دو بازیکن حرفه‌ای لیگ بسکتبال اِن‌بی‌اِی بازتاب داده نمی شود، بلکه با تماشای فیلم رویاهای حلقه، مخاطب به‌شکلی ملموس و تأثر برانگیز با واقعیت‌های جامعه‌ این دو بازیکن بسکتبال آشنا می شود.

Rocky

این فیلم ماجرای راکی بالبوآ، بوکسور بی‌نام‌ونشانی که برای حقوق اندکی در اداره‌ای مشغول به کار است را روایت می کند. هنگامی که آپولو کرید به عنوان قهرمان سنگین‌وزن مسابقات بوکس از شهر فیلادلفیا دیدن می‌کند، مدیربرنامه‌های او تصمیم می‌گیرد که مسابقه‌ای بین کرید و بوکسوری تازه‌کار برگزار نماید. راکی تصمیم می گیرد برای مطرح‌کردن نام خود، از این فرصت نهایت بهره را ببرد، هرچند که به‌باور دیگران، او هیچ شانسی برای پیروزی در این مسابقه نخواهد داشت.

در سال های بسیار دور و پیش از آنکه سیلوستر استالونه (بازیگر نقش راکی) نامی برای خود دست و پا کند، جوان مستعدی بود که می‌خواست توجه دیگران را به داستان زیبایی که نوشته بود جلب نماید. (فیلم‌نامه اثر نوشته خود او است). نتیجه تلاش‌های بی وقفه استالونه، اولین قسمت از سری فیلم‌های راکی بود که به اثری ماندگار و کلاسیک در ژانر ورزشی تبدیل گردید. این فیلم جذاب در سه بخش بهترین تدوین، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم سال، جایزه اسکار گرفت.

Million Dollar Baby

هیلاری سوانک، در نقش مگی فیتزجرالد، زن با اراده و مصممی است که در تلاش است هرطور شده به بوکسوری حرفه‌ای تبدیل شود. مگی می‌خواهد فرانکی دان (با بازی کلینت ایستوود) مربی‌گری‌ او را به عهده بگیرد، اما فرانکی حاضر به این کار نمی شود. رفته رفته فرانکی متوجه می‌شود که مگی همان ورزشکاری است که سال‌ها به دنبالش بوده است. مگی و فرانکی به‌مرور به دوستان خوبی برای یکدیگر تبدیل می‌شوند؛ اما بروز حادثه‌ای در رینگ بوکس مشکلاتی را برای مگی به وجود می آورد.

فیلم Million Dollar baby، قبل از برگزاری مراسم اسکار روی پرده‌های سینما رفت. این فیلم با داستان فوق‌العاده جذاب و ایفای نقش تحسین‌برانگیز بازیگران اصلی، به نوعی همگان را غافلگیر کرد. همچنین، این فیلم در چهار بخش مختلف بهترین فیلم سال، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (مورگان فریمن)، بهترین بازیگر نقش اصلی زن (هیلاری سوانک) و بهترین دستاورد در کارگردانی، جایزه اسکار را به دست آورد.

When We Were Kings

داستان مستند ورزشی وقتی ما پادشاه بودیم، به سال ۱۹۷۴ مربوط می‌شود. هنگامی که محمدعلی کلی ۳۲سال سن داشت و به ‌باور بسیاری دوران اوجش را سپری کرده بود. در آن زمان قرار شد مسابقه بوکسی میان کلی و جورج فورمن که حدود ده سال از محمدعلی جوان‌تر و قهرمان سنگین‌وزن جهان بود، برگزار گردد.

در آن دوران لئون گست (کارگردان مستند) از مسابقه میان محمدعلی کلی با جورج فورمن فیلم گرفت. گست مدت‌ها به‌دنبال کسی بود تا بتواند هزینه ساخت مستندش را تامین کند. با تماشای این مستند، مخاطب صرفا درک بهتری از زندگی این بوکسور افسانه‌ای پیدا نخواهد کرد، بلکه اطلاعاتی نیز درباره اوضاع و شرایط آن دوران به دست خواهد آورد. در ضمن، فیلم وقتی ما پادشاه بودیم، توانست برنده جایزه اسکار بهترین مستند سال شود.

The Wrestler

ماجرای این فیلم درباره کشتی‌گیری حرفه‌ای بوده که به پایان دوران اوج خود رسیده است. بنابراین تصمیم می گیرد از ورزش کناره گرفته و برای گذران زندگیش در فروشگاهی مشغول‌به‌کار شود. همچنین، او سعی می‌کند کوتاهی‌هایش درقبال دخترش را که در کودکی رهایش کرده بود، جبران نماید. در ادامه، او از حیث سلامتی مشکلاتی پیدا کرده و سخت بیمار می شود.

فیلم کشتی گیر، درامی زیبا درباره مردی است که سال‌های طلایی‌ قهرمانیش در رینگ مسابقه مدت‌ها است به پایان رسیده‌، اما هنوز برای مطرح نگه‌داشتن اسمش از هیچ تلاشی دست نمی‌کشد. این فیلم داستان مردی است که پشیمان از اشتباه‌های گذشته خود به‌دنبال رستگاری می باشد.

کشتی‌گیر فیلم درام ورزشی بسیار زیبا و خوش‌ساختی است. این فیلم باعث شد نام کارگردان (دارن آرونوفسکی) و بازیگر اصلی آن (میکی رورک) که مدت‌ها بود کار ارزشمندی روی پرده نقره‌ای نداشتند، بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتد.

Murderball

در این مستند ورزشی بسیار زیبا و به‌یادماندنی، زندگی بازیکنان راگبی معلولی روایت می شود که بر روی ویلچر بازی می‌کنند. آنها برای رسیدن به مسابقات پارالمپیک باید بر موانعی غلبه کنند که حتی تصورش هم گاهی دشوار به نظر می رسد.

توپ کشنده بهترین انتخاب برای علاقمندان به فیلم های انگیزشی ورزشی محسوب می شود. این مستند ورزشی زیبا صرفا محدود به غلبه بر موانع و انگیزه‌بخشی نیست، بلکه با تماشای آن، درک و بینشی واقعی و صادقانه درباره زندگی کسانی است که به هر دلیلی از توانایی‌های انسان‌های سالم محروم‌ هستند، اما با این وجود دست از تلاش و تقلا بر نمی دارند.

ضمنا، فیلم توپ کشنده در بخش بهترین مستند سال، نامزد دریافت جایزه اسکار شد. همچنین، این فیلم جوایز و افتخارات دیگری نیز به دست آورده است.

Schumacher

فیلم مستند شوماخر، مصاحبه‌های انحصاری و فیلم های آرشیو شده‌ای را از این اسطوره مسابقات فرمول یک به تصویر می کشد. مایکل شوماخر توانست هفت بار مقام قهرمانی این مسابقات را کسب نماید.

در این فیلم ورزشی جذاب و زیبا شاهد تلاش های بی وقفه مردی خواهید بود که جز برای رسیدن به اوج موفقیت خود، هدف دیگری در سر ندارد. اما آنچه مستند شوماخر را دیدنی و متمایز می‌کند، دیدگاهی است که مخاطب در مورد زندگی شخصی، حساسیت ها، تردیدها و نگرانی های مایکل شوماخر پیدا می‌کند.

Field of Dreams

در این فیلم کوین کاستنر در نقش رِی کینسلا، مزرعه‌داری است که روزی در حال قدم‌زدن در مزرعه ذرت خود با صدای عجیبی روبرو می شود که گویی از ناکجا به سراغ او آمده است. کینسلا برای خود این صدا را این گونه تفسیر می‌کند که باید در مزرعه‌اش یک زمین بازی بیسبال بسازد. او پس از عملی کردن تصمیم خود، اتفاقات عجیبی را تجربه می کند.

فیلم سرزمین رویاها که نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شد، توجه مخاطبان را به‌شکلی جذاب و هنرمندانه به مفاهیم جالب و زیبایی جلب می‌کند: اینکه چگونه در گذر زمان بیسبال به نمادی آرامش‌بخش در کشور آمریکا تبدیل شد. سرزمین رویاها از جمله فیلم های جذاب و دیدنی در ژانر ورزشی به شمار می رود. 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده