بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» تکنیک توقف فکر چیست؟

تکنیک توقف فکر چیست؟

تکنیک توقف فکر

به طور کلی، در حال حاضر شرایط جامعه، دغدغه ها و چالش های گوناگونی را برای افراد به وجود آورده است. نتیجه این چالش های سبب ایجاد نشخوار فکری و نگرانی در وجود افراد گردیده است. در برخی مواقع این افکار آن چنان رشد و گسترش پیدا می کنند که جنبه های مختلف زندگی افراد را تحت شعاع خود قرار می دهند. برای کاهش چشمگیر تردیدهای روزانه، نگرانی ها و افکار منفی، استفاده از تکنیک توقف فکر راهکار مؤثر و تاثیرگذاری محسوب می شود.

تکنیک توقف فکر یکی از روش های سریع برای رها شدن از هجوم افکار منفی می باشد. در پرتو فراگیری این تکنیک، زمانی که افکار مزاحم و منفی سراسر ذهن فرد را به استیلای خود در می آورد، ضمن متوقف کردن افکار منفی، میتوان افکار مثبت را جایگزین آن نمود. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از افکار منفی در این تکنیک از فرمان ایست، استفاده می گردد. بر این اساس، در ابتدا فرد لیستی از افکار بی فایده، غیر منطقی و استرس آمیز را که به یک عادت مخرب تبدیل شده است، تهیه می نماید. در گام بعدی فرد با توجه به افکار نوشته بر روی کاغذ به سوالات زیر پاسخ می دهد.

آیا من بدون این افکار قادر خواهم بود آسوده خاطر و شاد باشم؟

آیا این افکار منجر به ناراحتی در وجود من شده است؟

آیا این افکار مزاحم سبب اخلال در تمرکز و کارهای روزمره شده است؟

آیا این افکار غیر قابل کنترل و مدیریت هستند؟

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

آیا این افکار سبب بروز ناامیدی در وجود من شده است؟

آیا این افکار مزاحم مانع موفقیت و پیشرفت من می شوند؟

آیا این افکار غیر واقعی هستند؟

در صورتی که همه پاسخ های فرد به این سوالات با پاسخ مثبت همراه باشد، باید ابراز نمود که تکنیک توقف فکر تاثیر بسزایی در وجود فرد برجای خواهد گذاشت.

نحوه استفاده از تکنیک توقف فکر

برای استفاده عملی از تکنیک توقف فکر لازم است فرد در وهله نخست بر روی افکار استرس آمیز تمرکز نماید. سپس برای متوقف کردن این افکار باید با صدای بلند به آن «نه» بگوید. بر این اساس، پس از تهیه یک فهرست از پر استرس ترین افکار خود، می بایست به مترتب کردن این افکار بر حسب داشتن بیشترین افکار استرس زا و افکاری که استرس کمتری دارند، اقدام نمود. در مرحله بعدی لازم است تمرین توقف فکر را بر اساس افکاری که کمترین استرس را دارند، آغاز نمود. مثال های که در این زمینه میتوان عنوان نمود عبارت است از: نگرانی در مورد آینده شغلی، نگرانی در رابطه با بیماری نزدیکان و نگران بودن در مورد قبول شدن در دروس.

شایان ذکر است که پس از مرتب کردن فهرست افکار مزاحم میتوان مکان مناسبی که در آن امکان گفتن کلمه «نه» با صدای بلند و به راحتی وجود دارد را انتخاب نمود. پس از انجام این فرآیند میتوان از طریق ترساندن خود نسبت به توقف افکار منفی مبادرت ورزید. برای انجام این کار فعال کردن ساعت هشدار خود برای سه دقیقه تاثیرگذار و مؤثر می باشد. بعد از انجام این مراحل، باید بر روی فکر خود تمرکز نموده و پس از به صدا درآمدن زنگ هشدار با صدای بلند نه را فریاد زد. پس از انجام این کار برای مدت زمانی در حدود 30 ثانیه ذهن خود را خالی کرده و در صورتی که در این فاصله افکار مزاحم و منفی به ذهن شما خطور کرد، میتوان دوباره با صدای بلند نه را فریاد زد. این مراحل را آنقدر تمرین کنید تا افکار منفی به محض شنیدن نه از ذهن شما بیرون روند. به تدریج میتوان تن صدای معمولی را جایگزین فریاد نه نموده و به صورت عادی واژه نه را ادا نمایید. هنگامی که با تن صدای معمولی توانستید افکار خود را متوقف سازید، سعی کنید نه را به صورت زمزمه و در زیر لب گفته و با مجسم نمودن نه، در جهت متوقف کردن افکار مزاحم خود اقدام نمایید.

جانشینی تصورات و افکار مثبت به جای افکار منفی، مرحله آخر تکنیک توقف فکر محسوب می شود. به عنوان نمونه چنانچه فرد برای آینده شغلی خود نگران بوده و دچار استرس و نگرانی شده است، میتواند به این موضوع فکر کند که در آینده به واسطه شغل خود به موفقیت ها و پیشرفت های چشمگیری دست پیدا خواهد کرد.

علاوه بر تکنیک توقف فکر، روش های دیگری برای متوقف کردن افکار و تصورات منفی و مزاحم وجود دارد. بر این اساس، در هنگام هجوم افکار منفی، با بستن یک کش پلاستیکی دور دست و تکان دادن آن و گفتن نه میتوان در این زمینه اقدام کرد. هنگامی که فرد توانست جلوی افکار مزاحم و ناخواسته را بگیرد، میتواند بر روی موضوعات مثبت و خوشایند تمرکز نماید. ناگفته نماند که جنگیدن با افکار منفی نتیجه ای جز شکست و ناامیدی به همراه نخواهد داشت. با نوشتن افکار منفی بر روی یک کاغذ و استفاده از تکنیک های عنوان شده میتوان به میزان قابل توجهی از هجوم افکار مزاحم و ناخوشایند جلوگیری به عمل آورد. 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده