خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» فواید و اثرات طبیعت گردی بر جسم و روان

فواید و اثرات طبیعت گردی بر جسم و روان

طبیعت گردی

به طور کلی، اهمیت و تاثیر طبیعت گردی را بر روی سلامت جسمانی و روانی انسان نمیتوان نادیده گرفت. بسیاری از پزشکان برای بیماران خود درمان سبز یا طبیعت گردی را در دستور کار قرار می دهند. طبیعت سرشار از اکسیژن و هوای پاک و تمیز است. به همین جهت، برای مغز و بدن انسان بسیار تاثیرگذار و مؤثر می باشد.

بنابر گفته بسیاری از دانشمندان، طبیعت گردی، یکی از راهکارهای کاربردی و مفید برای غلبه بر اضطراب و استرس به شمار می رود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که قدم زدن پیوسته در طبیعت، در افزایش خلاقیت افراد نقش بسزایی برجای می گذارد. بسیاری از هنرمندان برای تقویت خلاقیت و قوه تخیل خود، به قدم زدن در طبیعت گرایش پیدا می کنند. از طرف دیگر، طبیعت گردی و کوهنوردی، علاوه بر افزایش قدرت حافظه و تمرکز، در باز کردن ذهن انسان برای پرداختن به مسائل کمک شایانی می نماید.

فواید طبیعت گردی بر روان انسان

پیاده روی و راه رفتن در طبیعت به صورت روزانه و پیوسته، بهتر از هر دارویی در کاهش تنش و افسردگی تاثیرگذار و مؤثر می باشد. پیاده روی مداوم در طبیعت زمینه مناسب برای آرامش ذهنی افراد را فراهم می آورد. بر اساس تحقیقات انجام شده، گشت و گذار و پیاده روی به مدت حداقل سه هفته علاوه بر کاهش چشمگیر علائم افسردگی، حس سرزندگی، شادی و نشاط را برای افراد به ارمغان می آورد. همچنین طبیعت گردی در کاهش التهابات بدن نیز بسیار اثربخش و مفید می باشد.

در برخی مواقع، بسیاری از افراد به خستگی ذهنی دچار می شوند. در چنین شرایطی درک مسائل و استفاده مفید از ذهن امکان پذیر نمی گردد. برای بازیابی انرژی های از دست رفته و تقویت و ارتقای عملکرد ذهن، طبیعت گردی راهکار مطلوب و مفید تلقی می شود. بدون اغراق، روی آوردن به طبیعت، بهترین محیط برای کاهش خستگی ها و افزایش شادابی و بازیابی انرژی می باشد. علاوه بر این، طبیعت در دفع کردن احساسات منفی و برخورد مناسب و منطقی با مسائل زندگی، تاثیر بسزایی برجای می گذارد.

سایر فواید حائز اهمیت طبیعت گردی

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

امروزه تفریح بسیاری از کودکان، در استفاده از تبلت و بازی های رایانه ای خلاصه شده است. این امر بسیاری از کودکان را در معرض ابتلا به دیابت و چاقی قرار می دهد. از سوی دیگر، بی تحرکی و عدم فعالیت مناسب، با مشکلاتی نظیر افزایش توده بدنی، انحنای ستون فقرات و تاری دید همراه می باشد. برای پیشگیری از این بیماری ها، درمان سبز یا طبیعت درمانی، بهترین راهکار محسوب می گردد. فعالیت های فیزیکی در طبیعت ضمن بهبود بخشیدن به سوخت و ساز بدن، افزایش اعتماد به نفس کودکان را نیز به همراه دارد. همچنین طبیعت برای تخلیه انرژی اضافی کودکان محیطی مناسبی به شمار می رود.

از دیگر فواید چشمگیر طبیعت گردی، دوری از آلودگی ها، هیاهو و شلوغی محیط های شهری می باشد. بدون تردید، آلودگی و سر و صدا جزئی لاینفک و اجتناب ناپذیر از جوامع شهری شده است. این عوامل بر روی روان و اعصاب افراد تاثیرات منفی و نامطلوبی به جای می گذارد. برای رهایی از این وضعیت و لمس حس آرامش، روی آوردن به طبیعت، از بهترین راهکارها قلمداد می گردد. با حضور در طبیعت، علاوه بر تامین اکسیژن مورد نیاز بدن، هوای تمیز و تازه در رگ ها و مغز انسان جریان می یابد. از سوی دیگر، این امر در کاهش بیماری های تنفسی و حفظ سلامت افراد مؤثر می باشد.    

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده