خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 11 اثر فوق العاده موسیقی بر روی حافظه

11 اثر فوق العاده موسیقی بر روی حافظه

حافظه از مهم ترین عامل های تمایز انسان با سایر جانداران است. انسان با کمک حافظه خود توانسته بسیاری از اطلاعات نسل های گذشته را به نسل های آینده انتقال دهد. انقلاب های صنعتی و علمی تنها بخشی از دستاوردهای حافظه انسان در طول تاریخ بوده است. در این میان، موسیقی در بهبود و تقویت حافظه نقش برجسته و بارزی ایفا می کند. بر همین اساس، تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر روی حافظه و ذهن انسان را نمی توان نادیده انگاشت.

فراغت ذهن

گوش سپردن به موسیقی مورد علاقه، در آرامش و فراغت ذهن تاثیر بسزایی از خود برجای می گذارد. پس از گذراندن یک روز کاری سخت و پر فشار، موسیقی به آرامش ذهن کمک شایانی می نماید.

افزایش سطح هوشیاری

برخی از سبک های موسیقی با افزایش سطح هوشیاری ارتباط مستقیم داشته و مانند یک عامل انرژی زا برای مغز عمل می کنند. این دسته از آهنگ ها غالبا با یک ریتم آرام و ملایم شروع شده و سپس سرعت می گیرند. متن ترانه های این نوع از آهنگ ها حاوی عبارات مثبت است. گوش دادن به ترانه های مثبت در آغاز روز یا هنگام خستگی، علاوه بر رفع احساس خستگی، در خوب کردن حال شما بسیار تاثیرگذار است.

افزایش تمرکز

گوش دادن به موسیقی موجب افزایش تمرکز فرد می شود. مغز انسان به صورت متناوب و با ریتمی مشخص فعالیت می کند. در هنگام انجام کارهایی مانند مطالعه که نیاز به تمرکز بسیار بالایی دارد، گوش دادن به موسیقی می تواند فکر فرد را بازتر کند. در نتیجه این امر، شخص می تواند حساب شده تر به فعالیت خود ادامه دهد.

افزایش حال روحی

به جرات می توان گفت که گوش سپردن به موسیقی در شاد کردن و بهبود بخشیدن حال روحی افراد بسیار تاثیرگذار است. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه موجب پدید آمدن احساس بهتر در فرد می شود. همچنین، زمزمه کردن ترانه محبوب خود، بهبود عملکرد مغز را به دنبال دارد.

کاهش میزان استرس

بسیاری اعتقاد دارند که موسیقی از راهکارهای موثر برای درمان ناراحتی های جسمی و روحی محسوب می شود. استرس ضمن ایجاد افکار منفی، کارکرد مغز را به شدت تحت شعاع قرار داده و توانایی درست فکر کردن را از انسان سلب می کند. در بسیاری مواقع استرس از عامل های اصلی بی انگیزگی برای انجام فعالیت هایی مانند ورزش و مطالعه به شمار می رود. موسیقی می تواند این موقعیت های استرس زا از بین برده و فرد را آرام کند.

بازیابی قدرت تکلم

فرآیند سخن گفتن انسان توسط ناحیه چپ مغز صورت می گیرد. در مواقعی، این بخش به علت آسیب یا جراحات مغزی دچار مشکل شده که متعاقب آن، قدرت تکلم فرد از دست می رود. بر اساس تحقیقات انجام شده گوش دادن به موسیقی و آواز خواندن روند بازگشت قدرت تکلم شخص را تسریع می کند. آواز خواندن، ناحیه راست مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه این فرآیند فرد می تواند به تدریج قدرت تکلم خود را بازیابی کند.

بروز و انتقال احساسات

موسیقی از بهترین راه ها برای انتقال احساسات می باشد. گوش دادن به هر آهنگی، مجموعه ای از احساسات را در فرد ایجاد می کند. گوش دادن به موسیقی، ضمن درگیر کردن احساسات انسان، در یادآوری خاطرات شیرین و مثبت نقش بسزایی ایفا می نماید.

تقویت حافظه گفتاری

بر اساس گفته پژوهشگران، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه در افزایش تمرکز و تقویت حافظه گفتاری بسیار کمک کننده است. در سوی مقابل، استرس از پارامترهای مهم فراموشی تلقی می گردد. موسیقی با کاهش استرس موجب یادآوری اطلاعات می شود.

محرکی برای زنده کردن خاطرات

موسیقی از محرک های مهم برای یادآوری و زنده کردن خاطرات و رویدادهای زندگی انسان قلمداد می گردد. موسیقی با تاروپود و لحظه به لحظه زندگی ما عجین شده است. به نوعی آهنگ ها و نواهای شنیده شده در موقعیت های مختلف زندگی، تداعی کننده لحظه ها و رویدادهای خاصی می باشند.

کمک به خواب بهتر

گوش دادن به موسیقی به ویژه موسیقی کلاسیک، از راهکارهای مقرون به صرفه و مطمئن برای درمان بی خوابی می باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، گوشی دادن به موسیقی کلاسیک در هنگام خواب، تاثیری به مراتب بیشتر از گوش دادن به کتاب های صوتی در بهبود کیفیت خواب و درمان بی خوابی داشته است.

بهبود کیفیت زندگی

موسیقی دارای اثرات روانی بسیار قوی بوده که به نوعی تضمین کننده سلامت و افزایش سطح کیفی زندگی می باشد. تناسب نوع موسیقی با موقعیت، افزایش عملکرد و سازگاری فرد در زمینه های مختلف زندگی را به همراه دارد. ضمنا، موسیقی در افزایش مهارت های کودکان مانند یادگیری ریاضی، یادگیری زبان، خواندن و مهارت های حرکتی بسیار تاثیرگذار است. آموزش موسیقی به کودکان در سنین پایین، موجب افزایش انعطاف پذیری مغز و به تبع آن، رشد و پیشرفت می شود.

شایان ذکر است که یادگیری موسیقی قبل از هفت سالگی، افزایش قابل توجه بهره وری مغز را رقم می زند. شرکت کودکان در کلاس های آواز و گروه سرود مدرسه، عملکرد بهتر آنان در سایر کلاس های درسی را در بر خواهد داشت. خواندن ترانه های کودکانه یا پخش موسیقی برای خردسالان، در شروع به یادگیری کلام کودکان نقش بسزایی ایفا می کند. کودکان دارای پیش زمینه های موسیقیایی، عموما از اعتماد به نفس بیشتری در مقایسه با همسالان خود برخوردار هستند. همچنین، این دسته از کودکان بیشتر می خندند و ارتباط و تعامل بهتری با دیگران برقرار می نمایند. 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده