خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نگاهی به جاذبه های گردشگری شهر گچساران (بخش اول)

نگاهی به جاذبه های گردشگری شهر گچساران (بخش اول)

شهرستان گچساران که در لغت نامه علی اکبر دهخدا به نام دو گنبدان ذکر شده، در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد. این شهر قبل از سال 1306 خالی از سکنه و جمعیت بوده است، اما با شروع و گسترش فعالیت صنعت نفت در منطقه گچ کور اوعلی (گچساران قدیم ) و احداث اولین چاه نفت در منطقه بابا محمد از اهمیت بالایی برخوردار گردید.

این شهر جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که یکی از مهم ترین های آن ضریح بی بی حکیمه خاتون، مشهور به بی بی حکیمه دختر امام موسی کاظم ( ع ) و خواهر امام رضا (ع ) می باشد. این ابنیه مذهبی سالانه مهمانان فراوانی را از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقصی نقاط کشور پذیرا می باشد. خالی از لطف نیست بدانید که این بانوی بزرگوار خواهر تنی شاه چراغ (ع ) بوده که مرقد ایشان در شیراز واقع شده است.

داستانی که سینه به سینه از نسل های گذشته درباره دلیل آمدن بی بی حکیمه به ایران بیان شده حاکی از این است که ایشان به دعوت برادر خود علی بن موسی الرضا به همراه دو نفر دیگر که خدمه ایشان بنام (گل گل خاتون) و همراه دیگرشان به نام ( کاکا مبارک ) وارد ایران شده که مورد حمله کفار و یا ماموران مامون قرار می گیرند و به کوه های زاگرس جنوبی پناه برده و در غاری در همان حوالی پناه می گیرند.

از دیگر بقاع متبرکه شهر گچساران می توان به امام زاده جعفر اشاره نمود. همچنین، در این شهر حسینیه ها و مساجد متعددی وجود داشته که در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گیرند.

آبشار گنج بنار از دیگر جاذبه های گردشگری واقع شده در این شهر می باشد. این آبشار زیبا و دیدنی در فاصله چند کیلومتری شمال شهر و در میان دامنه های کوه خاییز قرار گرفته است. برخورداری از 30 متر ارتفاع، زیبایی و جذابیت بی حد و مرزی را برای آبشار گنج بنار به ارمغان آورده است. همچنین، این آبشار تامین کننده چشمه های بسیاری می باشد. برخورداری از آب و هوای خنک و مطبوع، از ویژگی های شاخص این جاذبه گردشگری به شمار می رود.

از دیگر مقاصد و جاذبه گردشگری شهر گچساران می توان به روستای مارین، اشاره نمود. این روستای زیبا در شمال شهر واقع شده است. علی رغم گرمسیر بودن آب و هوای این منطقه، اما روستا به علت قرار گرفتن در ارتفاعات بویر احمد، از آب و هوای بسیار فرح بخش و معتدل برخوردار می باشد. آب و هوای منطقه مارین در فصول تابستان نسبتا گرم و در پاییز مطبوع و ملایم می باشد.

روستای دیل از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران بوده که در شمال غربی دوگنبدان واقع شده است. روستای دیل از ارتفاعی برابر با 850 متر از سطح دریا برخوردار است. این روستا از طبیعتی بسیار زیبا و جذاب و دیدنی بهره می برد. چشم اندازهای طبیعی و خیره کننده این روستا، چشم هر مسافر و گردشگری را به خود معطوف می سازد.

لازم به ذکر است که شهر گچساران به علت برخورداری از چاه های نفت متعدد، به بام نفتی ایران نیز شناخته می شود. دیدن و لمس زیبایی ها و مقاصد گردشگری این شهر نفت خیز از نزدیک، خالی از لطف نمی باشد. 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده