خرید از سراسر دنیا


» 10 مقصد گردشگری و دیدنی استان یزد

10 مقصد گردشگری و دیدنی استان یزد

بدون تردید، استان کویری یزد از مکان های جذاب و دیدنی در خاورمیانه به حساب می آید. شهر یزد که با نام شهر بادگیرها شناخته می شود، بسیاری از مکان های تاریخی و دیدنی را در دل خود جای داده است. در ادامه 10 جاذبه گردشگری و دیدنی این شهر کویری را مرور می کنیم.

روستای خرانق

روستای خرانق با قدمتی در حدود یک قرن یکی از مقاصد دیدنی شهر یزد به شمار می رود. خانه های کاه گلی این روستا بیش از هر چیز چشم گردشگران را به خود معطوف می سازد. اگرچه امروزه این روستا خالی از سکنه می باشد، اما بسیاری از گردشگران و اهالی این روستا در گوشه و کنار آن دیده می شوند. همچنین، زیبایی و جذابیت ذاتی روستای خرانق بسیاری از گردشگران را مجذوب خود می کند. قنات باستانی دره پایین دست و مسجد قاجاری از دیگر مکان های دیدنی این روستای منحصر به فرد محسوب می شوند.

قلعه سریزد

این قلعه در روستای سریزد و در فاصله 45 دقیقه ای از شهر یزد واقع شده است. این قلعه به نوعی یک بنای دفاعی دوره ساسانیان بوده در سه طبقه و با دیوار دو لایه ساخته و پرداخته شده است. در دوره صفویه این بنا رشد و توسعه قابل توجهی به خود دیده است. اگرچه در حال حاضر بخش هایی از قلعه سریزد فرو ریخته، اما گشت و گذار در این جاذبه متمایز تاریخی خالی از لطف نمی باشد.

باغ دولت آباد

درختان سرسبز انار و سرو، در کنار فواره های متعدد نمایی جذاب و بی بدیل را در باغ دولت آباد ایجاد نموده است. قدمت این باغ زیبا و جذاب به قرن هجدهم بر می گردد. در این باغ عمارت های زیبا، سایه گسترده درختان و زیبایی های وصف ناپذیری جلوه نمایی می کند. در بخش مرکزی باغ، بادگیری به بلندی 33 متر احداث گردیده که جذابیت و شکوه قابل توجه را در تار و پود باغ دولت آباد متجلی ساخته است. بدون اغراق، گشت و گذار در این باغ سرسبز و زیبا، تجربه ماندگار و خاطره انگیزی از سفر به یزد را در یاد و خاطره گردشگران حک می نماید.  

مسجد جامع

مسجد جامع یزد از تمام بخش های شهر قابل مشاهده می باشد. ساخت این بنای تاریخی به قرن چهاردهم میلادی باز می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که مسجد جامع یزد از مناره های بسیار بلندی برخورداری می باشد. بر همین اساس از این لحاظ در سطح کشور در زمره بلندترین ها به حساب می آید. معماری ایرانی اسلامی در کاشی کاری های آبی رنگ و ظریف این بنای تاریخی به خوبی هویدا است. ریزه کاری ها، ظرافت ها و خطاطی کار شده بر روی ایوان مسجد زیبایی و جذابیت فضای بنا را دو چندان ساخته است.

شهر تاریخی

بخش تاریخی یزد نماد آشکاری و واضحی از تاریخ غنی و با شکوه این شهر می باشد. وجود دیواره های کاه گلی، کوچه ها و خیابان های دالان مانند شکوه عظمت وصف ناپذیری را برای این شهر به ارمغان آورده است. اوج نبوغ و هنر معماری میتوان در بادگیرهای این شهر به نظاره نشست. بادگیرهای یزد در سطح جهان از شهره و آوازه بسیار زیادی برخوردار می باشند.

چک چک

چک چک یکی از مهمترین عبادتگاه های زرتشتیان در شهر یزد بوده است. این قسمت در دل کویر و در فاصله 70 کیلومتری یزد واقع شده است. بر اساس روایات موجود، دختر یزدگرد سوم با نام نیک بانو، برای در امان ماندن از سپاه اعراب به این مکان پناه برده که ناگهان تخته سنگی باز شده و نیک بانو را در دل خود پنهان می کند. پس از این واقعه قطره های آب از تخته سنگ ها شروع به چکه می کند. بر همین اساس نام چک چک را بر روی این مکان گذاشته اند. بر اساس روایات و نقل قول ها، قطره های آب نمایانگر اشک های کوه به یاد و خاطره نیک بانو می باشد.

دخمه

از دیگر مکان های شگفت انگیز زرتشتیان در شهر یزد میتوان به گورستان زرتشتیان یا دخمه، اشاره نمود. این مکان که فاصله بسیاری کمی با شهر یزد دارد، یک بنای گنبدی با دو برج در کناره هایش می باشد. در زمان های گذشته زردشتیان مردگان خود را بر اساس سنتشان در این مکان قرار می دادند. این مکان وهم آور با قرار گرفتن در میان تپه ها، برای گردشگران به ویژه توریست های خارجی خانه های فیلم های جنگ ستارگان را تداعی می کند.

آتشکده زرتشتیان

به طور کلی، شهر یزد یکی از مراکز مهم برای برگزاری آیین های زرتشتی به حساب می آید. چراکه در این شهر بناها و مکان های بسیاری از زرتشتیان واقع شده است. یکی از مقاصد گردشگری و دیدنی شهر یزد آتشکده زرتشتیان می باشد که آتش این عمارت تاریخی بر اساس روایات موجود از قرن پنجم قبل از میلاد شعله ور است. این مکان هر ساله پذیرای حجم انبوهی از گردشگران داخلی و توریست های خارجی می باشد.

زورخانه صاحب الزمان

زورخانه صاحب الزمان به عنوان یکی از بناهای تاریخی و در عین حال پرطرفدار یزد در قسمت شمالی میدان امیر چخماق واقع شده است. گفته می شود که قدمت و پیشینه این زورخانه به قرن 15 مربوط می شود. بسیاری از ورزشکاران در این زورخانه تاریخی و قدیمی به انجام ورزش های زورخانه ای می پردازند. دیدن سقاخانه طبقه زیرین و لمس هوای خنک در اثر تاثیر بادگیرها، تجربه ای خوشایند و بی بدیل محسوب می شود.

امیر چخماق

بدون تردید، یکی از مهمترین و دیدنی ترین بناهای تاریخی شهر یزد به مجموعه امیر چخماق مربوط می شود. این میدان به عنوان نماد معماری و هنر یزد در مرکز شهر قرار گرفته است. ساختمان سه طبقه این بنا با ایوان های زیبا و دیدنی به ویژه پس از غروب خورشید، نمای تماشایی و خیره کننده را انعکاس می دهد. قدمت این بنا به عنوان یکی از مقاصد گردشگری یزد و همینطور به عنوان یکی از حسینیه های بزرگ سطح کشور، به قرن 15 میلادی باز می گردد. لازم به ذکر است که در سال های اخیر بنای امیر چخماق برای چندین بار مرمت و بازسازی شده است. در اطراف میدان مجموعه امیر چخماق مغازه های مختلفی اعم از بستنی فروشی های مختلف به پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی مشغول می باشند. لازم به ذکر است که بنای امیر چخماق نمادی از هویت و اصالت تاریخی شهر یزد به شمار می رود. 




بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده