بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» طبع و مزاج خود را بهتر بشناسیم

طبع و مزاج خود را بهتر بشناسیم

به طور کلی، یکی از روش های شناخت خصوصیات روحی و جسمی خود، شناخت بیشتر طبع و مزاج است. علم مزاج شناسی در نوع پوشش، ورزش و نحوه تغذیه به افراد کمک شایانی می کند. بر این اساس، افراد دارای مزاج سرد نباید در خوردن خوراکی های سرد زیاده روی کنند.

گفتنی است حالتی که متاثر از مؤلفه ای در محیط پیرامون در وجود انسان ایجاد می گردد، در معنا و مفهوم طبع یا مزاج تعبیر می شود. آشنایی با طبع و مزاج خود برای حفظ تعادل بدن بسیار تاثیرگذار و مؤثر است. چراکه حفظ تعادل بدن، حفظ سلامتی انسان را با خود به همراه دارد. از طرف دیگر، با خارج شدن بدن از حالت تعادل، رطوبت، خشکی، سردی و گرمی در بدن افزایش پیدا کرده و در نهایت زمینه مناسب برای بروز بسیاری از بیماری ها را فراهم می آورد. آشنایی با طبع و مزاج خود در این زمینه میتواند مؤثر و تاثیرگذار باشد. در بعضی از طبع ها مصرف مواد غذایی میتواند منجر به بروز مشکلات زیادی گردد. به عنوان نمونه در برخی از افراد مصرف خرما سبب ایجاد جوش در بدنشان می شود.

هنگامی که فرآیند هضم مواد غذایی در بدن شروع می شود، این مواد ضمن مخلوط شدن با شیره گوارشی کبد، به مواد مفید و مورد نیاز بدن مبدل می گردد. به طور کلی، بدن انسان ها از چهار طبع و مزاج مانند بلغم، سودا، صفرا و دم ساخته شده است. تغییر در این طبع ها در تغییر پوست، چاقی و لاغری و ساختمان بدن تاثیر بسزایی از خود برجای می گذارد. در ادامه به بررسی ویژگی های طبع های مختلف می پردازیم.

مهمترین خصوصیات افراد بلغمی مزاج

عدم تشنگی، معده ضعیف، ترشی طعم دهان، بزاق دهان چسبنده، زبان مرطوب و سفید، خواب آلودگی، شل بودن آب بینی، سردی همیشگی در نوک دست ها و پاها، کم بودن سرعت رشد مو، عرق سرد و پوست سرد و مرطوب، برخی از ویژگی های مهم افراد بلغمی مزاج است. همچنین تسریع در سفید شدن موها، پف زیر چشم، خال های گوشتی، ناخن ها و دندان های شکننده، وجود لک و پیس بر روی بدن و داشتن پوست روشن و سفید، از دیگر ویژگی های این دسته از افراد محسوب می شود.

افراد بلغمی مزاج به غذاهای تند علاقه داشته و معمولا از ضربان قلب پایینی برخوردار هستند. این افراد از سرما بیزار بوده و در فصول سرد سال و زمستان حالشان دگرگون می شود. به همین جهت، علاقه زیادی به پوشیدن لباس های گرم و استفاده از بخاری داشته و به طور معمول خیلی زود بیمار می شوند.

مشخصات ظاهری افراد دارای طبع سوداوی

از ویژگی های مهم ظاهری این دسته از افراد میتوان به حساسیت داشتن به خوراکی های گرم و خشک، سیری زود هنگام، بی مزه بودن یا احساس شوری دهان، موهای زائد زیاد، سفید شدن زود رس موها، حساسیت های پوستی، داشتن لک های تیره و خال سیاه، دمل های چرکی، پوست تیره و خون غلیظ و سیاه، اشاره نمود. همچنین احساس گز گز شدن در بدن، بیخوابی، گرفتگی های عضلانی، کوچک بودن عضلات، تیره شدن رنگ ادرار، دیر به دیر بیمار شدن، سوزن دهانه معده و احتمال ابتلا به بواسیر و یبوست در اثر خشکی مزاج، از دیگر ویژگی های افراد سوداوی مزاج می باشد.

خصوصیات ظاهری افراد صفراوی مزاج

داغی کف پا، یبوست و بواسیر، احساس بی حالی در هنگام استحمام کردن، علاقه داشتن به مصرف خوراکی های ترش، فرو رفتگی زیر چشم ها، احساس خشکی در بینی، طاسی و ریزش مو، خارش و گرمی دست و پا و ایجاد جوش و آکنه های پوستی، از مهمترین ویژگی های افراد دارای مزاج صفراوی است. زرد رنگ زبان و چشم ها و داشتن پوست گرم و خشک، از دیگر خصوصیات ظاهری این دسته از افراد تلقی می گردد.

خصوصیات بارز افراد دارای طبع دموی

از ویژگی های ظاهری برجسته افراد دموی مزاج میتوان داشتن مداوم حس وز وز گوش، سنگینی خواب، باهوش بودن، احساس خستگی داشتن، سنگینی سر و بدن، عدم سازگاری با خوراکی های شیرین و گرم، حرکات سریع، ناسازگار بودن با محیط های گرم و داشتن اندام و دست و پاهای درشت را عنوان کرد. علاوه بر این، داشتن لب های کلفت، عادی بودن ترشحات بینی، شیرین بودن طعم دهان، نداشتن مشکل گوارشی و بالا بودن سرعت رشد موها، از دیگر ویژگی های مهم این دسته از افراد محسوب می شود. در ضمن، داشتن جوش زیاد در بدن، تعریق زیاد، برخورداری از پوست گرم و مرطوب و سرخ بودن پوست زبان، نمایانگر و مؤید افراد دارای طبع دموی می باشد. 



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده