خرید از سراسر دنیا


» تاثیر ویتامین D در مقابله با ویروس کرونا

تاثیر ویتامین D در مقابله با ویروس کرونا

متاثر از شیوع و فراگیر شدن ویروس کرونا در اقصی نقاط جهان، همه پزشکان و متخصصان به دنبال یافتن راهی برای مقابله و ریشه کن کردن این ویروس می باشند. از آنجایی که تا این لحظه هیچگونه واکسن و درمان قطعی برای ویروس کرونا کشف نشده، تقویت و بالا بردن سیستم ایمنی بدن، از جمله راهکارهای مؤثر و تاثیرگذار در جهت مقابله با این ویروس همه گیر می باشد. از سوی دیگر، مصرف ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر مطلوب و بسزایی از خود برجای می گذارد.

به گفته دکتر جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور، کمبود ویتامین دی در کاهش ایمنی بدن بسیار تاثیرگذار است. بر همین اساس، با کمبود ویتامین D مقابله با ویروس کرونا برای بدن بسیار سخت تر و دشوار تر می شود.

به نقل از یورو نیوز، نتایج یک تحقیق در آمریکا نشان می دهد که رابطه ای میان ابتلای شدید به کووید 19 و کمبود ویتامین دی وجود دارد. از سوی دیگر، در متا آنالیزی انجام شده بر روی 11 هزار بیمار از 14 کشور مختلف در سال 2017، محققان به این نتیجه رسیدند که ویتامین دی و مکمل های آن در جلوگیری از عفونت های حاد تنفسی بسیار مؤثر و تاثیرگذار است. نتایج این تحقیق ابراز می دارد که برای کاهش عفونت ها مصرف روزانه قرص ویتامین دی اثر بخش می باشد. همچنین تحقیقات انجام شده از سوی چند گروه پژوهشی در اقصی نقاط دنیا، نشان می دهد که احتمال تاثیر و نقش محافظتی ویتامین دی در عفونت های مربوط به کووید 19 بالا می باشد.

به طور کلی، کمبود ویتامین و مواد مغذی در بدن، تاثیرات منفی و نامساعدی بر کیفیت زندگی افراد در پی دارد. تنظیم رشد و عملکرد بدن انسان به وسیله ویتامین ها و مواد مغذی صورت می گیرد. در این میان، یکی از مواد مغذی کلیدی و حائز اهمیت برای حفظ سلامت بدن، ویتامین D می باشد. ویتامین دی در افزایش ایمنی سیستم بدن و تقویت واکنش های ایمنی، از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین ویتامین دی، در سلامت اندام های مختلف بدن مانند دندان ها، ماهیچه ها و سلامت استخوان ها، نقش برجسته و بارزی ایفا می کند.

نشانه های کمبود ویتامین D

درد و ضعف ماهیچه ها: دریافت مقدار معینی ویتامین دی عملکرد درست و مطلوب ماهیچه های بدن را با خود به دنبال دارد. بر همین اساس، کمبود این ویتامین منجر به ضعیف و دردناک شدن ماهیچه ها می شود. شدت و ضعف این درد از ملایم تا شدید در نوسان است و چنانچه کمبود ویتامین دی بدن جبران نشود، در طول زمان این درد بیشتر می شود.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

عفونت های مکرر: ابتلا به بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی، نمایانگر ضعف سیستم ایمنی بدن می باشد. کمبود ویتامین دی یکی از دلایل مهم ضعف سیستم ایمنی بدن تلقی می گردد. این ویتامین برای عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بسیار لازم و ضروری می باشد. بر اساس نتایج مطالعه ای مشخص گردید کودکانی که ویتامین دی به میزان کافی در سیستم ایمنی بدنشان وجود دارد، احتمال مبتلا شدن به آنفولانزا و سرماخوردگی در آنها کمتر است.

مشکلات گوارشی: ویتامین D برای درمان مشکلاتی مانند یبوست، سوزش معده و التهاب روده تاثیرگذار است. مصرف ویتامین دی کاهش سرعت عبور مواد غذایی موجود در بدن را در پی خواهد داشت.

تعریق بیش از حد: عرق کردن یکی از علائم بارز کمبود ویتامین دی در بدن به شمار می رود.

ریزش مو: میان کمبود ویتامین دی با ریزش مو رابطه مستقیم و قوی وجود دارد. کم بودن سطوح مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن، مواد غذایی حیاتی برای رشد فولیکول های مو را تامین نمی کند. به همین جهت، موها حساس، شکننده و دچار ریزش می شوند. ویتامین دی از جمله مواد مغذی حائز اهمیت برای رشد مو به شمار می رود.

خستگی مداوم: ویتامین دی در افزایش سطوح انرژی بسیار تاثیرگذار و مؤثر است. این امر انسان را برای مدت زمان طولانی فعال و پر انرژی نگه می دارد. کمبود این ویتامین خستگی و ضعف شدید را با خود به همراه دارد.

افت سلامت استخوان ها: یکی دیگر از نشانه های رایج کمبود ویتامین D ضعف استخوان ها می باشد. کمبود این ویتامین و کلسیم علاوه بر افزایش آسیب های استخوانی، در بروز کمر درد و خطر آسیب دیدگی و شکستگی تاثیر مستقیم دارد.

راه های تامین ویتامین D

یکی از روش های رایج و ساده برای دریافت ویتامین دی به میزان مورد نیاز، قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید می باشد. علاوه بر این، در مواد غذایی مورد استفاده نیز مقدار قابل توجهی از این ویتامین وجود دارد. بر این اساس، انواع ماهی ها مانند ماهی ساردین، تن و سالمون، قارچ و زرده تخم مرغ، سرشار از ویتامین دی می باشد. همچنین مصرف خوراکی های غنی شده با ویتامین دی مانند آب پرتقال، شیر سویا و شیر گاو هم برای تامین این ویتامین مورد نیاز بدن لازم و ضروری می باشد.

علائم کمبود ویتامین دی در کودکان

کمبود ویتامین D در کودکان با علائم و نشانه های مختلفی همراه است. گرفتگی عضلات، مشکلات تنفسی و تشنج، تاخیر در رشد دندان ها، گریه های اذیت کننده کودکان، افزایش احتمال ابتلا به عفونت های مختلف تنفسی، مشکلات تنفسی، وزن کم و رشد ضعیف، تضعیف ماهیچه های قلب، ضعف عمومی بدن و درد مکرر در ماهیچه های پا، از مهمترین علائم و نشانه های کمبود این ویتامین در کودکان به شمار می رود. 



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده