دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ضمانت اجرایی عدم حضور زوجین در دادگاه طلاق چیست؟

ضمانت اجرایی عدم حضور زوجین در دادگاه طلاق چیست؟

پاسخ به این سوال دارای چند بخش است. اگر دادخواست ارائه شده از طرف زوجین به صورت یک دادخواست توافقی باشد، عدم حضور هریک از زوج ها، مانع رسیدگی و موجب صدور قرار ابطال دادخواست از طرف دادگاه خواهد شد. چرا که دادگاه عدم حضور را به معنای انصراف زوج یا زوجه تلقی خواهد کرد.

 البته اگر هر یک از زوجین وکیل داشته باشند حضور شخص موکل در جلسه الزامی ندارد و رسیدگی آغاز خواهد شد. ولی اگر هریک از زوجین در جلسه دادگاه حضور پیدا نکنند دادخواست طلاق توافقی رد و پرونده بسته خواهد شد. در طلاق های یک طرفه که گاهی زوج یا زوجه تقاضای طلاق می دهد تنها حضور خواهان طلاق الزامی است. در غیر این صورت دادگاه خانواده قرار ابطال دادخواست را صادر می کند.

اگر طرف مقابل که می تواند زن یا مرد باشد حضور پیدا نکند دادگاه رسیدگی را ادامه خواهد داد و عدم حضور مانع رسیدگی نیست. در این صورت اگر ابلاغیه ( اخطاریه) به زوجه ابلاغ واقعی نشده باشد ( یعنی خود شخصا آن را دریافت نکند) دادگاه رای غیابی نسبت به خوانده صادر کرده و به خوانده فرصت اعتراض و واخواهی خواهد داد. اگر زوج خواهان طلاق بوده و در صورت عدم حضور زوجه، مهریه پرداخت نشده و یا رسیدگی به آن در دادگاهی صورت مگرفه باشد، دادگاه طلاق، به این امر رسیدگی می نماید. همچنین مطالبه اجرت المثل و یا استناد به شرط تنصیف دارایی مستلزم مطالبه زوجه خواهد بود.

حال اگر دادخواست از طرف زوجه باشد و خود در دادگاه حاضر نشود این امر موجب قرار ابطال دادخواست می گردد. چنانچه تنها طرف مقابل که در این فرض زوج می باشد در جلسه مذکور حاضر نشود، دادگاه به استناد دلایل ارایه شده زوجه نظیر عسر و حرج زوجه و یا تحقق یکی از شروط دوازده گانه، ضمن عقد و یا دلایل محکمه پسند دیگر رسیدگی کرده و تصمیم مقتضی صادر می نماید. در اینجا نیز اگر ابلاغیه واقعی نباشد زوج از حق واخواهی نسبت به رای دادگاه برخوردار خواهد بود.

 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده