خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» طرز تهیه سمنو خانگی

طرز تهیه سمنو خانگی

با نزدیک شدن به فصل بهار و آغاز سال نو، پخت انواع شیرینی ها و تنقلات رونق خاصی پیدا می کند. از رسوم قدیمی ایرانیان که همچنان پا برجاست، پخت سمنو است. سمنو یکی از ارکان جدا نشدنی سفره هفت سین ایران باستان می باشد. سمنو یک ماده مغزی است که از شیره جوانه گندم و آرد تهیه می شود. البته ناگفته نماند که پخت سمنو سختی های خاص خود را دارد، اما با پیشرفته شدن لوازم آشپزخانه ها سختی های پخت سمنو به حداقل رسیده است. در اکثر نقاط ایران این نوع حلوای شب عید با روش های مختلفی پخته می شود. گاهی ممکن است میزان و نسبت مواد ترکیبی نیز متفاوت، اما روش و اصول کار یکسان باشد.

نحوه تهیه

برای شروع، گندم با پوست را تمیز می کنیم. بر این اساس، گندم های نیم شده و شکسته را جدا کرده، چراکه این دانه ها نه تنها جوانه نمی زنند، بلکه باعث خرابی و ترش شدن بقیه دانه ها می شوند. در مرحله بعد گندم ها را دو الی سه بار شسته تا گرد و غبار آن کاملا گرفته شود. سپس گندم ها را به مدت 48 ساعت در ظرفی قرار داده تا خیس بخورد. در این مدت باید 7 الی 8 بار آب گندم ها را عوض نموده تا از خراب شدن و بد بو شدن آنها جلوگیری شود. مناسب است عوض کردن آب گندم ها با آب خنک انجام شود. همچنین هر بار آب دفعه قبل را کامل تخلیه کرده تا آب کامل خنک و تمیز جایگزین شود. گندم ها را در جای دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید. پس از دو روز آب گندم ها را کاملا گرفته و در سینی قرار داده و روی آنها را با یک پارچه خیس بپوشانید.

بهتر است از سبد یا سینی مشبک استفاده کنید، زیرا گردش جریان هوا در کف ظرف مانع از گرم شدن بیش از حد گندم ها شده و از خراب شدن دانه ها جلوگیری به عمل می آورد. در این مرحله اگر گندم ها در ظرف بدون روزنه قرار دارند باید آب مانده در کف سینی یا ظرف کاملا گرفته شود و روزی یکبار ریشه های تازه نوک زده با آب شسته شوند. سعی کنید از آب با دمای محیط استفاده کنید و از جابجایی بیش از حد جوانه ها خودداری کنید. چراکه ممکن است جوانه ها شکسته شوند. بهترین روش آبیاری اسپری کردن آب بر روی پارچه است.

پس از گذشت حدود 4 روز که گندم ها جوانه زدند و ریشه های سفیدشان خود نمایی کرد و اندازه بخش سبزه آنها به دو سانتیمتر رسید موقع تهیه شیره جوانه گندم است. اگر بخش سبز گندم ها بیش از حد رشد کند، سمنو شما تلخ خواهد شد. گندم ها را بار دیگر شسته و آنها را با یک قیچی تمیز به تکه های کوچکتر تقسیم کنید و با یک لیوان آب در همزن قرار دهید. این کار را به قدری انجام داده تا همه جوانه گندم ها به شیره گندم تبدیل شوند.

 در مرحله بعد شیره به دست آمده را از یک صافی متوسط و یا کیسه پارچه ای و تمیز عبور دهید تا مایع شفاف و سفید رنگی به دست آید. این مایع رقیق حاوی نشاسته گندم است که باعث شیرینی سمنو می شود. در مرحله بعد آرد را در حد دو دقیقه تفت دهید تا طلایی و کرم رنگ شود. سپس شیره جوانه گندم را کم کم به آرد اضافه کرده و هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. تا زمانی که سمنوی شما به مرحله جوش نرسیده نباید از هم زدن دست بردارید، زیرا نشاسته به صورت گلوله درآمده و سمنو خراب می شود. زمان جوش آمدن معمولا بسته به مقدار مواد اولیه متفاوت خواهد بود. هنگامی که مایع به جوش آمد، شعله را کم کرده تا کم کم رنگ سمنو تغییر کرده و قهوه ای روشن شود. رسیدن به این مرحله معمولا 5 ساعت زمان می برد. حتما سمنو را هم بزنید تا ته نگیرد. در یک ساعت آخر پخت ظرف حاوی سمنو را روی شعله پخش کن قرار داده و برای قابلمه دمکنی گذاشته تا پخته شود. در این لحظه سمنوی شما آمده شده که میتوانید نوش جان کنید.

نکته:

اگر رنگ سمنو شما کاراملی نشده می توانید دو قاشق شکر در تابه حرارت داده و بعد از کاراملی شدن، شکر را به سمنوی در حال پخت اضافه کنید.

جوانه ها زمانی آماده هستند که قد کشیده ولی از غلاف نقره ایشان بیرون نیامده باشند.

بهتر است آرد رو بعد از کمی تفت دادن الک کرده و شیره جوانه گندم را به آن اضافه نماید.

نسبت گندم به آرد یک به یک و نیم است. 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده